E-mailen naar een boekhoudpakket (Scan & Send)

Met deze functie kunt u alle facturen en bonnen die u aanmaakt automatisch – of handmatig op een zelf gekozen moment laten doorsturen naar ieder gewenst e-mailadres.
Dit is vooral handig voor uw boekhouding: de meeste boekhoudpakketten bieden de mogelijkheid een speciale mailbox in te stellen waar zowel inkoop- als verkoopfacturen naartoe gestuurd kunnen worden.

👉 Klik hier voor meer informatie over boekhouding en koppelingen


✅ Systeemvereisten #

Om gebruik te maken van Scan & Send, moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Uw softwareversie moet 4.76 of hoger zijn.
  • Deze functie werkt niet op computers met Windows 7 of ouder.

Belangrijk:
Gebruikt u nog Windows 7? Dan mag u de software niet updaten naar versie 4.67 of hoger.

U kunt uw huidige softwareversie controleren in de bovenbalk van het programma.
Is uw versie verouderd? Klik dan op het blauwe i-icoon (Informatie). Onderaan ziet u of er een update beschikbaar is.


Stap 1: Een standaard e-mail aanmaken #

Volg onderstaande stappen om een standaardmail in te stellen voor het automatisch doorsturen van verkoopfacturen:

  1. Ga naar Instellingen > Standaard mail
  1. Klik op Toevoegen
  1. Vul bij Naam document in: Mail boekhouding
  2. Vul bij Onderwerp in: Mail boekhoudpakket
  3. Plaats onderstaande tekst in het tekstveld van de e-mail:

Beste,

Bijgaand vindt u een factuur die bestemd is voor verwerking in de administratie.

Met vriendelijke groet,


[Uw bedrijfsnaam]

6. Klik op OK om de standaardmail op te slaan.

Stap 2: Scan & Send inschakelen #

Na het aanmaken van de standaard e-mail stelt u Scan & Herken als volgt in:

  1. Ga in de software naar Instellingen > Constanten 2 > Export boekhouden.
  1. Vul in het veld ‘Alle facturen mailen naar’ het juiste e-mailadres in van uw boekhoudpakket of administratiekantoor (bijvoorbeeld het Scan & Herken-adres).
  1. Vink de optie ‘Alle facturen en bonnen direct na het maken verzenden’ aan.

    ⚠️ Let op: wilt u zelf het verzendmoment bepalen, vink deze optie dan niet aan.
    U kunt de bonnen dan handmatig verzenden via Bonnen (F11) in het programma. Daar is een nieuwe knop toegevoegd: Facturen mailen naar de boekhouding.

  2. Wilt u dat ook pin- en contantbonnen worden meegestuurd? Vink dan ook ‘Ook de bonnen versturen’ aan.


  1. Selecteer bij Standaard e-mail de eerder aangemaakte e-mail (Mail boekhouding).


Druk op OK om de gegevens op te slaan.

💡 Tip: Controleer altijd of het ingevulde e-mailadres correct is en door uw boekhoudpakket wordt herkend. Vraag dit eventueel na bij uw boekhouder of leverancier.

Uw Scan & Send-functionaliteit zou nu moeten werken.

U heeft Scan & Send succesvol ingesteld.