Kassa Software Inrichten

Hieronder vindt u de meest ideale volgorde om het ES programma in te richten:

Stap 1: Artikelgroepen #

Bedenk welke artikelgroepen u wilt gaan gebruiken
artikelgroepen hebben de volgende voordelen:

  • Makkelijk zoeken in de artikellijst
  •  Omzet per artikelgroep
  • Prijs verhogingen van een specifieke artikelgroep

U kunt de artikelgroepen vinden onder Instellingen > Artikelgroepen.

Let op: de voorbeeld artikelgroepen kunnen alleen verwijderd worden als er geen artikel meer aan de artikelgroep gekoppeld is

Stap 2: Leveranciers #

Het overzicht van leveranciers kunt u vinden onder Instellingen > Leveranciers

In dit scherm kunt u de gegevens van leveranciers toevoegen
De voordelen wanneer u met leveranciers werkt

  • Makkelijk zoeken in de artikellijst
  • Bestellijst aanmaken
  • Direct duidelijk waar uw product ingekocht wordt
  • Prijs verhogingen van een specifieke leverancier

Stap 3: Artikelen #

Het artikeloverzicht is vanaf het hoofdscherm te openen via de “Artikelen” knop.
In dit overzicht kunt u artikelen aanmaken, inzien, wijzigen en verwijderen.
de voorbeeld artikelen kunnen worden gewijzigd of verwijderd.

Extra mogelijkheden voor artikelen:

  • Artikelen importeren (Instellingen > Constanten1 > Speciaal)
  • Artikelen koppelen (Zie in de artikel gegevens ”artikel nummers toevoegen”)
  • Artikel keuze menu (gebruik het artikel als keuze, vul in bij ”artikel nummers toevoegen” keuze;1;2;3)
  • Artikelen laten vragen om een prijs / omschrijving of aantal
  • Afreken snelknoppen aanmaken om artikelen aan te koppelen (Zie checkbox in het kassavenster om snelknoppen aan te maken)

Stap 4: Klantengroepen #

Tip: Maakt u geen gebruik van het klantenbeheer?
Dan kunt u door gaan naar stap 6

Ga naar Instellingen > KlantenGroep.
Hier kunt u klantengroepen inzien, wijzigen, aanmaken en verwijderen.

Wilt u meer dan één klantengroep aan een klant koppelen? Ga dan naar Instellingen > Constanten2 > Klanten.
klantgroepen maken het mogelijk om specifiek per groep klanten een brief / email of sms te sturen

Stap 5: Klanten #

U kunt het klanten overzicht openen met de “Klanten” knop op het hoofdscherm.

Kies hier “toevoegen” om een nieuwe klant aan te maken.


Het kan voorkomen dat de voorbeeld klant niet verwijderd kan worden.
In dat geval kunt u deze wijzigen om de gegevens van uw eigen klant in te vullen, of deze op ”oud” zetten door dit aan te vinken in de klantgegevens.

Wilt u klanten importeren?
Dan kunt u dit doen vanuit Instellingen > Constanten1 > Speciaal

Stap 6: Lay-out formulieren zoals factuur, bon, offerte, order instellingen #

Tip: Maakt u gebruik van zowel facturen als andere soorten bonnen, en wilt u de dezelfde tekst/info op beide soorten hebben staan?
Dan hoeft u alleen de factuur volledig in te stellen.

Bij de instellingen van bon/offerte/order is de knop “alles overnemen van de factuur” beschikbaar, waardoor u daarna alleen nog een paar kleine aanpassingen hoeft te doen.

Ga naar Instellingen, en open het scherm voor het type bon dat u wilt wijzigen (factuur/bon/order/offerte/reparatie)

In dit scherm kunt u alle velden vinden om uw bon van top tot teen in te richten.